طراحی و تولید سیستم گرمایشی ، سرمایشی ف مخازن ، محصولات پلیمری و ... طراحی و تولید سیستم گرمایشی ، سرمایشی ف مخازن ، محصولات پلیمری و ... .

طراحی و تولید سیستم گرمایشی ، سرمایشی ف مخازن ، محصولات پلیمری و ...

منبع کویل دار

منبع کویل دار چیست ؟

 منبع کویل دار که به دیگ گرمایش غیر مستقیم نیز شهرت دارد ، دستگاهی است که آب گرم مورد نیاز ساختمانهای مسکونی و .... را در هر لحظه از شبانه روز با هر میزان از فشار آب تامین می کند. این سوال که منبع کویل دار چیست ، دیگ بخار چیست و بین این دو چه ارتباطی است اغلب توسط مالکان خصوصی پرسیده می شود. بسیاری از این کارفرمایان به درستی جواب این سوالات را می دانند. اگر قبلاً یک سیستم گرمایشی در مجتمع مسکونی خود نصب کرده اند که به آنها امکان می دهد خانه را نه تنها با گرمایش، بلکه آب گرم برای نیازهای خانگی نیز تامین کنند. دیگ بخار و منبع کویل دار در نگاه اول واقعاً هدر دادن پول به نظر می رسد. اما در واقع اینطور نیست. منبع کویل دار یا دیگ گرمایش غیر مستقیم دارای ضریب تلفات حرارتی بسیار پایینی است.

منبع کویل دار یا دیگ بخار غیر مستقیم چیست و چرا به آن نیاز است؟

منبع کویل دار (دیگ گرمایش غیر مستقیم) یک آبگرمکن است که به شما امکان می دهد آب گرم بدون وقفه را به تمام خانه ها به طور همزمان تامین کنید. علاوه بر این، طراحی آن به معنای وجود منبع حرارتی سرخود نیست. منابع حرارتی خارجی  ( بویلر بخار ) به عنوان حامل گرما برای منبع کویل دار استفاده می شود. اینها می توانند دیگ های گرمایش، گرمایش مرکزی و غیره باشند. پس چرا به منبع کویل دار نیاز داریم؟

موقعیتی را در نظر بگیرید که مهماندار تصمیم به شستن ظرف ها گرفت و در این بین میزبان تصمیم به دوش گرفتن گرفت. در این حالت، هر دو یا با کمبود آب گرم یا افت شدید دمای آب مواجه می شوند که این نیز ناخوشایند است. منبع کویل دار با توجه به اینکه قادر خواهد بود کمبود آب گرم را جبران کند از بروز چنین شرایطی جلوگیری می کند.

منبع کویل دار ( دیگ گرمایش غیر مستقیم ) چگونه کار می کند؟

از نظر خارجی، یک منبع کویل دار مانند یک مخزن بزرگ به شکل استوانه ای به نظر می رسد. و ساختار داخلی منبع کویل دار  از قسمت های زیر تشکیل شده است:

بدنه منبع کویل دار

عایق؛

مخزن فولاد ضد زنگ؛

دماسنج؛

مبدل حرارتی؛

آند منیزیم

به دلیل وجود یک لایه عایق بین مخزن و بدنه منبع کویل دار ، ضریب تلفات حرارتی 3-4ºC در روز است. دماسنج موجود در ساختار منبع کویل دار به شما اجازه می دهد تا دمای تنظیم شده آب در مخزن را کنترل کنید. مبدل حرارتی یک لوله فولادی یا برنجی مارپیچی است که در داخل خود دیگ منبع کویلی قرار دارد. اکثر این لوله ها شکل پیچیده ای دارند و نزدیک به پایین دیگ قرار دارند. سازندگان منبع کویل دار ادعا می کنند که با توجه به این واقعیت که امکان دستیابی به گرمایش یکنواخت آب در سراسر مخزن وجود دارد. آند منیزیم برای محافظت از مخزن در برابر خوردگی گالوانیکی طراحی شده است. تقریباً تمام واکنش های الکتروشیمیایی بر روی آند منیزیم تأثیر می گذارد بدون اینکه بر سایر قسمت های منبع کویل دار تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، این قسمت از منبع کویل دار نیاز به تعویض دارد، زیرا دائما در معرض فرسایش و پارگی است.

تقریباً تمام طراحی های جدید منبع کویل دار دارای منبع گرمای جایگزین هستند. به این وسایل هیبرید نیز می گویند. در تابستان، در پایان فصل گرما، دیگ ها از برق یا گاز برای گرم کردن آب استفاده می کنند. همچنین مدل هایی در بازار وجود دارد که به نام منبع کویل دار دو کویله که می توانند آب را با استفاده از نور خورشید گرم کنند. ( منبع کویل دار خورشیدی )

اصل عملکرد دستگاه منبع کویل دار :

عملکرد منبع کویل دار  پیچیده نیست و اصل عملکرد آن برای همه روشن خواهد بود. یک لوله توخالی با فضای داخلی توخالی از یک مخزن بزرگ عبور می کند که اغلب به آن سیم پیچ  ( کویل  )می گویند. مایع خنک کننده به طور مداوم از طریق کویل در گردش است. گردش ثابت توسط یک پمپ نصب شده برای این منظور تضمین می شود که خود مجهز به یک سیستم کنترل خودکار است. به محض اینکه دمای آب به پارامتر تنظیم شده برسد، پمپ خاموش می شود. از آنجایی که منبع خنک کننده یک سیستم گرمایش کار است، هنگام گرم کردن آب در دیگ، کاهش جزئی در دمای عناصر گرمایش ممکن است. با این حال، آب در مخزن به سرعت گرم می شود، بنابراین شما فقط می توانید برای مدت کوتاهی با استفاده از دماسنج متوجه افت دما شوید.

پس از اینکه آب داخل مخزن  منبع کویلی به دمای مطلوب رسید، مدت زیادی در این حالت باقی می ماند. مواد عایق مدرن به کاهش قابل توجهی از دست دادن حرارت در منبع کویل دار  کمک می کند. فوم پلی استایرن یا فوم پلی اورتان به عنوان عایق حرارتی بویلرها و منبع کویل دار  عالی است.

هر منبع کویل دار دارای دو لوله ورودی و خروجی است و وظایف مختلفی را انجام می دهد. لوله ورودی به دیگ گرمایش متصل می شود که از طریق آن مایع خنک کننده وارد کویل می شود و در نتیجه آب مخزن را گرم می کند. و لوله خروجی آب گرم را مستقیماً به محل تامین آن می رساند.

قبل از تصمیم به خرید منبع کویل دار ، حتماً قدرت سیستم گرمایشی خود را بررسی کنید. از این گذشته، اگر یک منبع کویل دار با حجم زیاد خریداری کنید، به احتمال زیاد سیستم گرمایش خانه شما به سادگی با این کار کنار نخواهد آمد. یا گرمایش بسیار کند اتفاق می افتد و در این مدت دمای بخاری ها به شدت کاهش می یابد که تأثیر بسیار منفی بر آسایش افراد ساکن در خانه خواهد داشت. همچنین باید نوع منبع کویل دار  را از قبل انتخاب کنید. اگر سیستم گرمایش آب دیواری دارید، بهتر است منبع کویل دار دیواری خریداری کنید. و بالعکس. کارشناسان خرید سیستم گرمایش و منبع کویل دار  را از همان سازنده توصیه می کنند. در این صورت نصب آسان و سریع خواهد بود.

مزایا و معایب سیستم منبع کویل دار :

مزایای اصلی منبع کویل دار ( دیگ های گرمایش غیر مستقیم ) بر خلاف آبگرمکن های لحظه ای عبارتند از:

قابلیت گرم کردن آب در مقادیر زیاد.

کمبود آب گرم را در دوره های اوج جبران کنید. به عنوان مثال، زمانی که مهماندار تصمیم گرفت ظرف ها را بشوید و میزبان تصمیم گرفت دوش بگیرد. به لطف منبع کویل دار ، چندین نفر در خانه می توانند به طور همزمان از آب گرم استفاده کنند بدون اینکه مزاحمتی برای سایر کاربران ایجاد کنند. هزینه آب گرم شده توسط منبع کویل دار  بسیار پایین است. از این گذشته، هیچ انرژی اضافی برای تولید آن صرف نمی شود. یک منبع کویل دار به طور کامل نیاز به گرمایش آب را برآورده می کند. در زمستان، استفاده از منبع کویل دار  به دلیل صرفه جویی قابل توجه در انرژی صرف شده در گرمایش اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند. در مقایسه با آبگرمکن‌های گردشی، استفاده از »نبع کویل دار ( دیگ‌های گرمایش غیرمستقیم ) این امکان را فراهم می‌کند تا آب گرم را از چند جهت به طور همزمان تامین کند.

امکان استفاده از منابع گرمایی جایگزین (گاز، برق، آفتاب و ...).

معایب منبع کویل دار عبارتند از:

هزینه بالای تجهیزات. از آنجایی که برای نصب منبع کویل دار ، ابتدا باید دیگ گرمایش نصب شود، نصب اولین دیگ بار مالی قابل توجهی را به صاحبان یک خانه شخصی تحمیل می کند.چند ساعت طول می کشد تا آب در ظرف 100 لیتری گرم شود. در این مدت دمای گرمایش در تمام مناطق مسکونی کاهش می یابد. کل سازه منبع کویل دار فضای زیادی را اشغال می کند. بویلر  و منبع کویل دار  معمولا در کنار یکدیگر نصب می شوند. و از آنجایی که تجهیزات نسبتاً بزرگ هستند، گاهی اوقات یک اتاق بسیار کوچک در منطقه اقتصادی به آنها اختصاص می یابد. محل نصب بویلر و منبع کویل دار و سستم های سرمایشی و گرمایشی از این قبیل در موتورخانه ها می باشد.

چگونه منبع کویل دار  مناسب را انتخاب کنیم؟

معیار اصلی در انتخاب بویلر و منبع کویل دار  ظرفیت آن است. برای اینکه بفهمید جرم بهینه آبگرمکن شما چقدر باید باشد، می توانید از ارقام میانگین استفاده کنید، سپس آنها را در تعداد افرادی که در خانه زندگی می کنند ضرب کنید و به نزدیکترین عدد صحیح گرد کنید.

بنابراین، آمار نشان می دهد که یک فرد در طول روز برای موارد زیر چنین حجمی از آب گرم را استفاده می کند :

شستشو - 6-16 لیتر؛

ظرف ها را بشویید - 20-25 لیتر؛

دوش - 60-85 لیتر؛

حمام - 160-180 لیتر.

برای مثال گرم کردن آب تا دمای دلخواه در منبع کویل دار  20 لیتری حدود 40 دقیقه و در منبع کویل دار 200 لیتری حدود 6 ساعت زمان می برد.

هنگامی که در مورد حجم مورد نیاز منبع کویل دار تصمیم گرفتید، حتماً مشخص کنید که کویل از چه ماده ای ساخته شده است. در منبع کویل دار  کم هزینه، کویل ها از فولاد ساخته شده و به مخزن جوش داده می شوند. و در مدل های با قیمت بالاتر قرقره قابل جابجایی و از جنس برنج می باشد. البته کویل قابل جابجایی کاربردی تر است، زیرا به مرور زمان می توانید به راحتی آن را از مقیاسی که روی آن نصب شده است جدا کرده و تمیز کنید. مدل های ارزان قیمت منبع کویل دار نیز دارای لایه ای از شیشه سرامیک یا لعاب به عنوان پوشش محافظ هستند. با این حال، چنین پوششی کاملا قابل اعتماد نیست، زیرا تغییرات دمای ثابت در داخل مخزن رخ می دهد، که در نهایت منجر به ریزترک می شود و دیگر فلز را از خوردگی محافظت نمی کند. بنابراین، هنگام خرید منبع کویل دار ، مخزن فولاد ضد زنگ را انتخاب کنید، چنین منبع کویلی  هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت، اما دوام بیشتری نیز خواهد داشت.

مورد بعدی که هنگام خرید منبع کویل دار باید در نظر بگیرید مواد عایق است. در برخی از مدل ها از لاستیک فوم به عنوان عنصر گرمایش استفاده می شود که بسیار غیر قابل اعتماد و نامناسب است. پلی اورتان بهترین گزینه برای این اهداف است. با چنین بخاری است که اتلاف گرما از منبع کویل دار  عملاً حذف می شود ، به این معنی که هیچ انرژی اضافی برای گرم کردن آب هدر نمی رود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در اتباط با بویلر و منبع کویل دار به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۶:۰۹ توسط:سازآب موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده